Renovatie kikkervijver

Bijentuin Landmansweg 141 te Hengelo
Het is een bijna ronde vijver met een diameter van ongeveer 5 meter en een diepte in het midden van ongeveer 1,40 meter. Om de kikkers niet te verstoren moeten de werkzaamheden in najaar gebeuren.
De vijver is bekleed met plastic dat vergaan/gescheurd is. Dat moet vernieuwd worden.
Dit leidt tot de volgende taken.

Renovatie Kikkervijver Bijenteeltvereniging Hengelo

1. de bestaande vegetatie uit de vijver halen.
Dit is zwaar werk omdat een deel van de vegetatie zich heeft verankerd in de vijvervloer. Afhankelijk van het weer, zal er eerst of later water uit de vijver gepompt (moeten)worden = taak voor de bijenvereniging.

Gewapend met tuinhandschoenen, waterlaarzen/werkschoenen en scherpe schoppen moet dit in 3 uur te doen zijn met een paar man. De oude plastic vloerbedekking hoeft niet te worden ontzien.
Wat eruit komt wordt afgevoerd. De rest kan blijven zitten.

2. plateaus aanleggen.
Rondom in de vijver wordt een plateau van 50x 50 cm aangelegd. Daartoe dient tenminste het bovenste deel van het oude plastic te worden verwijderd. Het zand kan oa. worden gebruikt om een aanpalend slootje af te dammen. Het graafwerk kan bemoeilijkt worden door stevige wortels. Scherpe schoppen en eventueel een scherpe bijl zullen nodig zijn. Lijkt ook mogelijk in uurtje of 3 met een aantal mensen.

3. Nieuwe plastic bodem aanleggen.
We hebben boortoren plastic. Stevig en voldoende flexibel. Stapsgewijs water toevoegen. Gaat daardoor relatief veel tijd kosten. Werk voor vrijwilligers van de bijenvereniging.